Experian-klanten kunnen kredieten sneller en veiliger beoordelen dankzij Invers

Data- en analytics bedrijf Experian helpt kredietverstrekkers in verschillende sectoren om snel een duidelijk financieel beeld van hun klanten te krijgen. Door de samenwerking met Invers gaat het beoordelen van kredieten sneller, veiliger en eenvoudiger. Daardoor krijgen klanten snel te horen of ze in aanmerking komen voor een lening, krediet of hypotheek.

Met 17.800 werknemers in 45 landen en een notering in de top 100 van de Financial Times Stock Exchange Index op de beurs van Londen is Experian de grootste leverancier van informatiediensten ter wereld. Het bedrijf heeft klanten in de financiële- en kredietsector, maar levert zijn innovatieve diensten ook aan bedrijven in de telecommunicatie-, verzekerings-, energie-, e-Commerce- en retailsector.

Betaalbaarheid

Experian helpt die bedrijven en instellingen onder meer met data, data-analyse, software en credit scores om een beter inzicht te krijgen in de betalingsmoraliteit en -capaciteit van hun consumenten, in het Engels aangeduid als ‘affordability’. Daarvoor is inzicht nodig in hun inkomsten- en uitgavenpatroon. Daarmee kunnen financiële risico’s ingeschat worden als ze aankloppen voor een lening, krediet of hypotheek. Bijvoorbeeld voor een nieuwe auto of keuken, de nieuwe smartphone, een huis, een bedrijfsuitbreiding of een studie voor de kinderen. ,,Je wilt kunnen zien of iemand het kan betalen en zich die lening of hypotheek kan veroorloven om te bepalen of iemand er voor in aanmerking komt”, leggen Hoofd Analytics Veronica Flyckt en Customer Solutions Leader Rob Vink van Experian Nederland uit.

Langzaam

Vroeger moesten klanten voor zo’n aanvraag veel gegevens zelf opzoeken en aanleveren. Van loonstrookje tot werkgeversverklaring, van jaaropgaaf tot een kopie van hun paspoort. ,,Dat moest door financiële dienstverleners ook vaak nog handmatig worden verwerkt, dus dat nam geruime tijd in beslag. Dat terwijl iemand juist heel snel wil beschikken over dat krediet”, aldus Flyckt en Vink. ,,Als financieel dienstverlener wil je snel kunnen zien of iemand hierdoor in betalingsproblemen komt of gaat komen.”

Sneller

Door de samenwerking tussen Experian en Invers gaat dat hele proces een stuk sneller. Samen hebben de bedrijven een technologieplatform gebouwd voor Open Banking. Daarmee kunnen kredietbeslissingen niet alleen sneller, maar ook nauwkeuriger en efficiënter worden genomen. Ook kunnen bedrijven en instellingen hierdoor meer maatwerk bieden en hun klanten op de persoon afgestemde diensten en producten leveren.

Als klanten daarvoor toestemming geven, haalt Invers via zijn PSD2-vergunning hun banktransacties op en categoriseert en analyseert ze met behulp van zijn FinTech platform. Dat programma herkent alle inkomsten- en uitgavencategorieën en geeft in een split second een duidelijk financieel beeld van de rekeninghouder, inclusief andere leningen en betalingsachterstanden. Invers kan tot 95 procent van alle transacties verrijken.

Totaalbeeld

,,Invers categoriseert en verrijkt deze data zodat andere partijen er verder mee kunnen werken. Dat is de eerste laag. Daar voegen wij onze data, analytics en credit scores aan toe om het risicomodel te optimaliseren. Zo ontstaat een duidelijker totaalbeeld van de financiële betaalbaarheid van de klant. Daardoor kun je beter inschatten wat het risicoprofiel is en dus bepalen onder welke voorwaarden of condities een krediet verleend kan worden. Je kunt ook eerder met een reddingsactie beginnen als een klant kopje onder dreigt te gaan”, vertellen Flyckt en Vink.

Voordelen

Experian maakt daarbij gebruik van kunstmatige intelligentie en machine learning. Met betere data wordt het systeem van kredietscoring slimmer en kunnen instellingen een beter besluit nemen, soms zelfs geautomatiseerd. Dat heeft ook voordelen voor de consumenten die een krediet, lening of hypotheek aanvragen. Zij krijgen sneller te horen of ze ervoor in aanmerking komen. ,,Als je in een keukenzaak staat wil je snel weten of je die keuken kunt kopen of niet. Op deze manier kan dat”, aldus de twee.

Toegankelijker

Ook maakt Open Banking financiering toegankelijker voor iedereen, stelt Experian. Klanten die voorheen geweigerd werden omdat ze niet genoeg gegevens konden aanleveren of nog geen credit score hadden opgebouwd, kunnen via inzage in hun banktransacties toch een lening krijgen. Op die manier krijgen kredietverstrekkers namelijk een beeld van hun uitgavenpatroon en besteedbaar inkomen. Dat geldt bijvoorbeeld voor jongeren of zelfstandige ondernemers.

Expert

Volgens het tweetal is de samenwerking met Invers heel plezierig. ,,Invers heeft al jaren ervaring opgebouwd met het analyseren en verrijken van banktransacties en staat als expert bekend in de markt. Ze scoren zelfs hoger dan 95 procent. Dat is zeer hoog en vrij uniek. Daarom wil je daar als financieel dienstverlener gebruik van maken”, zeggen ze.

Hogere rente

Bij het hele proces van Open Banking wordt de privacy en identiteit van klanten gewaarborgd. Toch staat het mensen vrij om geen toestemming te geven voor inzage in hun banktransacties. ,,Dan krijgen financiële dienstverleners dus geen inzage in iemands betaalcapaciteit. Daardoor komen mensen mogelijk in een hoger risicoprofiel, betalen ze meer rente of kan de lening of hypotheek worden geweigerd”, zeggen Flyckt en Vink.