Open Banking

Open Banking is een baanbrekende ontwikkeling in de financiële wereld. Via Open Banking kunnen consumenten en bedrijven aan derden toegang geven tot hun bankrekeningen. Die toegang kan alleen gevraagd worden door een selecte groep dienstverleners/bedrijven die hiervoor een vergunning van De Nederlandsche Bank hebben verkregen. En belangrijk, toegang krijgen kan alleen met expliciete toestemming van de bankrekeninghouder zelf. Open Banking stelt bankrekeninghouders in staat hun financiële gegevens digitaal te delen met anderen, wat leidt tot betere financiële producten en diensten.

Met de komst van Open Banking kunnen klanten genieten van gepersonaliseerde bankervaringen, verbeterde financiële beheertools en een naadloze integratie met diverse financiële diensten. 

Verrijken van banktransacties

Invers is gespecialiseerd in het verrijken van ruwe banktransacties van consumenten en bedrijven, wat essentieel is voor het bepalen van de financiële situatie.

De service herkent en verrijkt tot 95% (!) van de banktransacties door niet alleen de geregistreerde bedrijfsnaam van de tegenpartij, inclusief adres, postcode en geolocatie toe te voegen, maar ook door banktransacties in te delen in een van meer dan 200 inkomsten- of bestedingscategorieën.

Tegenpartijen

Een andere soort verrijking is gedetailleerde informatie over de tegenpartijen. Dit houdt in dat aan banktransacties specifieke gegevens over de andere partij betrokken worden toegevoegd. De informatie varieert van Naam, IBAN, KvK gegevens, NAW gegevens tot Geolocatie en zorgt voor een vollediger beeld van financiële interacties. 

Deze extra laag van inzicht en duidelijkheid is essentieel voor betrouwbare financiële analyses. Denk aan de afhankelijkheid van de belangrijkste afnemers en leveranciers of bij wie er bijvoorbeeld incassoprocedures lopen.

Categorieën

Categorieën variëren van bestedingen zoals boodschappen, kleding en abonnementen tot gespecialiseerde zakelijke kostenposten zoals kantoorbenodigdheden, diensten en reiskosten. 

Door het hoge detailniveau herkennen we niet alleen “Verzekeringen”, maar verschillende soorten verzekeringen en ook niet alleen “Diensten”, maar verschillende zakelijke diensten. 

Juist deze uitgebreide categorisering biedt een veel diepgaander inzicht in het financiële gedrag.

Kenmerken

Invers heeft zich ook gespecialiseerd in het herkennen en interpreteren van andere kenmerken uit individuele banktransacties. Het zijn hiervoor de details die van groot belang zijn. Dat kunnen details over belastingbetalingen zijn (jaar, soort, tijdvak, status), maar ook informatie over een auto (kenteken, leeftijd, verzekering), of de samenstelling van een gezin (aantal kostwinners, aantal en leeftijd kinderen).

Hiermee is er de mogelijkheid om diepgaande inzichten in financiële patronen en gewoonten samen te stellen om zowel consumenten als bedrijven te begrijpen.

Services

CONSUMENTEN BANKTRANSACTIES

Gedetailleerde verrijking tot 95%

Consumenten Banktransacties

Banktransacties van betaalrekeningen vertellen veel over de financiële situatie van een consument en/of huishouden. De service herkent kleine details die iets extra's over de banktransacties zeggen. Daarna wordt extra informatie over leveranciers, contracten, verzekeringen, winkels, restaurants, etc toegevoegd. De service herkent en verrijkt tot 95% van de banktransacties en voegt informatie op alle 3 de niveaus toe: De geregistreerde bedrijfsnaam van de tegenpartij, inclusief adres, postcode, plaats en de geolocatie. Één van de meer dan 200 uiteenlopende inkomsten- of bestedingscategorieën. Uitgebreide kenmerken van de transacties, zoals "inkomstenbelasting", "Vooraanslag" en "2024".

ZAKELIJKE BANKTRANSACTIES

Herkennen van klanten en leveranciers

Zakelijke Banktransacties

Banktransacties van zakelijk rekeningen vragen om een andere aanpak. Verrijking is veel meer context afhankelijk. Ook deze service herkent kleine details die iets extra's over de zakelijke banktransacties zeggen. Er wordt gekeken naar leverancier en klanten; het effect ervan op omzet en kosten. De service herkent en verrijkt ongeveer 80% van de zakelijke banktransacties en voegt informatie op alle 3 de niveaus toe: De geregistreerde bedrijfsnaam van de tegenpartij, inclusief belangrijke KvK gegevens en locatie. Één van de meer dan 200 uiteenlopende inkomsten- of bestedingscategorieën. De categorieën zijn zoveel mogelijk afgestemd het Standaard Grootboek Schema zoals dat door veel boekhoudpakketten wordt gebruikt. Uitgebreide kenmerken van de zakelijke banktransacties, zoals "omzetbelasting", "Boete" en "Q1 - 2024".

IBAN NAAM CHECK

Een snelle controle van de gegevens

IBAN Naam Check

Wie is de bankrekeninghouder en welke IBAN(s) staan op zijn/haar naam? De controle of bankrekeningnaam en IBAN met elkaar corresponderen, wordt nu door banken tijdens betalingen gedaan. Deze service is nu ook beschikbaar om in andere processen op te nemen. Bijvoorbeeld om naam en nummer automatisch in formulieren in te vullen of om te controleren of eerder ingevulde gegevens kloppen.

SALDO CHECK

Snelle controle van het saldo

Saldo Check

Ook wel bekend als "Confirmation of Availability of Funds". Wat is het saldo op de bankrekeningen(en) op dit moment. Is het voldoende om de aankoop nu te betalen?

ACCOUNT VALIDATIE

Valideren van de bankrekening

Account Validatie

Zekerheid over het bestaan en het gebruik van een bankrekening, vóórdat u een relatie met een klant aangaat, is onderdeel van klantonderzoek. Geeft uw klant een valide bankrekening op die daadwerkelijk wordt gebruikt. Hoeveel inkomende en hoeveel uitgaande transacties zijn er. Wanneer was de laatste activiteit. Hoeveel overboekingen, incasso's en PIN betalingen zijn er. Zijn er belangrijke posten als huur/hypotheek, energie en belasting? Deze service wordt gebruikt om te controleren of een bankrekening daadwerkelijk kan worden opgenomen om bijvoorbeeld incasso's van te doen.

Consumenten Banktransacties

Banktransacties van betaalrekeningen vertellen veel over de financiële situatie van een consument en/of huishouden. De service herkent kleine details die iets extra's over de banktransacties zeggen. Daarna wordt extra informatie over leveranciers, contracten, verzekeringen, winkels, restaurants, etc toegevoegd. De service herkent en verrijkt tot 95% van de banktransacties en voegt informatie op alle 3 de niveaus toe: De geregistreerde bedrijfsnaam van de tegenpartij, inclusief adres, postcode, plaats en de geolocatie. Één van de meer dan 200 uiteenlopende inkomsten- of bestedingscategorieën. Uitgebreide kenmerken van de transacties, zoals "inkomstenbelasting", "Vooraanslag" en "2024".

Zakelijke Banktransacties

Banktransacties van zakelijk rekeningen vragen om een andere aanpak. Verrijking is veel meer context afhankelijk. Ook deze service herkent kleine details die iets extra's over de zakelijke banktransacties zeggen. Er wordt gekeken naar leverancier en klanten; het effect ervan op omzet en kosten. De service herkent en verrijkt ongeveer 80% van de zakelijke banktransacties en voegt informatie op alle 3 de niveaus toe: De geregistreerde bedrijfsnaam van de tegenpartij, inclusief belangrijke KvK gegevens en locatie. Één van de meer dan 200 uiteenlopende inkomsten- of bestedingscategorieën. De categorieën zijn zoveel mogelijk afgestemd het Standaard Grootboek Schema zoals dat door veel boekhoudpakketten wordt gebruikt. Uitgebreide kenmerken van de zakelijke banktransacties, zoals "omzetbelasting", "Boete" en "Q1 - 2024".

IBAN Naam Check

Wie is de bankrekeninghouder en welke IBAN(s) staan op zijn/haar naam? De controle of bankrekeningnaam en IBAN met elkaar corresponderen, wordt nu door banken tijdens betalingen gedaan. Deze service is nu ook beschikbaar om in andere processen op te nemen. Bijvoorbeeld om naam en nummer automatisch in formulieren in te vullen of om te controleren of eerder ingevulde gegevens kloppen.

Saldo Check

Ook wel bekend als "Confirmation of Availability of Funds". Wat is het saldo op de bankrekeningen(en) op dit moment. Is het voldoende om de aankoop nu te betalen?

Account Validatie

Zekerheid over het bestaan en het gebruik van een bankrekening, vóórdat u een relatie met een klant aangaat, is onderdeel van klantonderzoek. Geeft uw klant een valide bankrekening op die daadwerkelijk wordt gebruikt. Hoeveel inkomende en hoeveel uitgaande transacties zijn er. Wanneer was de laatste activiteit. Hoeveel overboekingen, incasso's en PIN betalingen zijn er. Zijn er belangrijke posten als huur/hypotheek, energie en belasting? Deze service wordt gebruikt om te controleren of een bankrekening daadwerkelijk kan worden opgenomen om bijvoorbeeld incasso's van te doen.

PSD2 vergunning

Sinds 2019 beschikt Invers al over een PSD2-vergunning voor Open Banking. Hiermee is Invers een belangrijke speler voor het verwerken van financiële data voor de financiële en publieke sector. De innovatieve oplossingen hiervoor voldoen uiteraard aan de hoogste veiligheids- en privacy vereisten.

Door het Open Banking platform van Invers kunnen consumenten en bedrijven hun financiële data veilig delen en daarmee op maat gemaakte financiële producten en diensten van onze partners aangeboden krijgen. Invers biedt toegang tot alle vooraanstaande Nederlandse en Belgische banken.

Inzicht voor beter aanbod

Aan consumenten en bedrijven wordt tegenwoordig steeds vaker toegang tot hun gegevens gevraagd. Het verzamelen en aanleveren van alle benodigde gegevens kost veel tijd.

Open Banking maakt het mogelijk om automatisch financiële gegevens op te halen. Het wordt eenvoudiger, de doorlooptijd wordt korter en de informatie is betrouwbaarder. Het voordeel voor de klant? De klant krijgt een product of dienst dat volledig op consument of bedrijf is afgestemd.

PSD2 is een Europese wet voor het betalingsverkeer van consumenten en bedrijven. Deze wet is in februari 2019 in Nederland ingevoerd. Het houdt onder andere in dat banken verplicht zijn om derde partijen toegang te verlenen tot bankrekeningen als daarvoor toestemming wordt gegeven.

Bart den Hollander | Founder & CEO

Begin met Open Banking

Benieuwd naar de mogelijkheden en kansen voor uw bedrijf? In een vrijblijvende demo kunnen wij laten zien hoe Open Banking in zijn werk gaat en wat het u kan brengen.

  • Alle banktransacties worden verrijkt tot wel 95% (!)
  • Een hogere klanttevredenheid bij uw klanten
  • Tijdsbesparing door de grotere efficiëntie
  • Hogere klant acceptatiegraad
  • Veel sneller resultaat

Demo aanvragen