UwCreditCheck geeft gemakkelijk en snel inzicht in financiële ruimte

Met UwCreditCheck van TJIP krijgen zowel consumenten als financieel dienstverleners via de analyse van banktransacties gemakkelijk en snel inzicht in iemands financiële ruimte. UwCreditCheck zorgt voor naadloze integratie van die inzichten binnen bestaande advies, acceptatie en beheerprocessen. UwCreditCheck is bijzonder relevant bij consumptief krediet en hypotheken.

TJIP noemt zichzelf The Platform Engineers. Het bedrijf heeft een slim platform ontwikkeld waarmee het standaardoplossingen levert aan financieel dienstverleners. Met behulp van data-analyses krijgen hun klanten dagelijks accurate overzichten van en betrouwbare inzichten in hun financiële situatie, nu en in de toekomst. Binnen TJIP Smart Platform ontwikkelt het bedrijf hiervoor modules voor financieel dienstverleners die financiële beslissingen door hun klanten verbeteren.

Nieuw hulpmiddel

Het nieuwste hulpmiddel heet UwCreditCheck, dat TJIP met behulp van Invers Invers heeft ontwikkeld. UwCreditCheck is bijzonder interessant voor consumptief kredietverstrekkers en hypotheekverstrekkers. Voor hen is het noodzakelijk om eenvoudig het netto besteedbaar inkomen van klanten te kunnen berekenen.

Een webapplicatie - dus geen app - die op uitnodiging van een financieel dienstverlener makkelijk bereikbaar is voor consumenten die snel willen weten wat hun inkomsten en uitgaven zijn om een hypotheek of krediet af te sluiten of aan te passen. De uitkomst helpt financieel dienstverleners en instellingen dit soort aanvragen beter en sneller te beoordelen leggen directeur innovatie Bram Nawijn en marketingmanager Maarten de Jonge van TJIP uit.

Klant aan het roer

UwCreditCheck werkt snel, eenvoudig en veilig. Een financieel dienstverlener nodigt een klant uit voor een check. Die ontvangt een beveiligde link en krijgt een bevestigingscode op zijn telefoon om mee te doen. Daarna koppelt de klant zijn bankrekening aan de applicatie en geeft toestemming om zijn banktransacties op te halen en te analyseren. In een paar seconden wordt een complete berekening van zijn inkomsten en uitgaven gemaakt en ziet de klant in een rapport wat zijn maandelijkse bestedingsruimte is. Dat overzicht kan hij vervolgens downloaden en doorsturen naar de financieel dienstverlener. Of niet, als hij meteen ziet dat er te weinig financiële armslag is en de gegevens niet verder wil delen. ,,De klant staat zelf aan het roer en houdt de controle over zijn gegevens. Ook als een bepaald product niet haalbaar is, dan is dat snel duidelijk. Dat is ook belangrijk, want daarmee bescherm je consumenten tegen iets wat ze niet kunnen betalen”, aldus Nawijn.

Nauwkeurig

TJIP koos bij de ontwikkeling van UwCreditCheck voor Invers als partner omdat Invers een PSD2-vergunning heeft. Deze vergunning - die onder strenge voorwaarden wordt verleend door de Nederlandsche Bank - is nodig om met toestemming van klanten banktransacties te kunnen ophalen, inzien en analyseren. Via de slimme FinTech services van Invers worden die banktransacties herkend, gecategoriseerd en geanalyseerd. Zo wordt in een split second een duidelijk financieel beeld van iemands inkomsten en uitgaven bepaald, inclusief inzicht in andere leningen, schulden en betalingsachterstanden. En dat met een nauwkeurigheid tot 95 procent. ,,Daarmee behaalt Invers de hoogste nauwkeurigheidscijfers in de markt. Ook gaan ze al lang mee en hebben ze een goed mechanisme om continue de kwaliteit van hun diensten hoog te houden. Zij helpen ons het hele proces te versnellen”, aldus Nawijn en De Jonge.

Papier is pijnpunt

Huidige processen duren vaak lang omdat klanten allerlei documenten moeten opzoeken en inleveren of uploaden. Van loonstrook of jaaropgave tot stukken van andere hypotheken of leningen en werkgeversverklaringen. Bovendien zijn die gegevens vaak gedateerd en niet altijd betrouwbaar. ,,Papieren documenten vormen een van de grote pijnpunten in de financiële sector”, zegt Nawijn. ,,De analyse van banktransacties gaat niet alleen sneller, het blijkt ook veel nauwkeuriger te zijn om te bepalen wat iemand overhoudt en wat zijn netto besteedbaar inkomen is.”

Enquête

Dat dit steeds belangrijker wordt blijkt ook uit een enquête die TJIP liet uitvoeren door onderzoeksbureau PanelWizard. Ruim de helft (55%) van de ondervraagden gaf aan redelijk tot veel met zijn financiële toekomst bezig te zijn, maar 45% is dat dus niet. Vooral jongeren onder de dertig willen daar graag regelmatig informatie over krijgen, het liefst online. Financieel dienstverleners kunnen hier een grote rol in spelen als het gaat om voorlichting en advies. Daarvoor is echter wel relevante data nodig. Die wil TJIP gaan leveren. Nawijn en De Jonge: ,,De meeste mensen weten bijvoorbeeld niet exact wat ze uitgeven. Dat is vervelend als je ergens komt voor een financieel product. Wij beogen zowel consumenten als dienstverleners beter inzicht te geven, zodat ze verder kunnen en het proces sneller kan verlopen.”